Ile ważą opony?

Waga opony jest jednym z jej najważniejszych parametrów, ponieważ od tego, ile waży opona, zależą także najbardziej istotne osiągi samochodu. Opona powinna ważyć jak najmniej, bo wraz ze spadkiem masy spadają także opory toczenia, czyli samochód będzie zużywał mniej paliwa w trakcie jazdy. Oprócz tego, lżejsza opona gwarantuje lepsze przyspieszenie, skuteczniejsze hamowanie, podwyższony komfort jazdy, bardziej precyzyjne kierowanie pojazdem i wolniejsze zużywanie się elementów zawieszenia auta.

Każda nowa generacja opon jest lżejsza od swoich poprzedników, co jest wynikiem stosowania nowoczesnych materiałów i ulepszonych koncepcji projektowych. W dzisiejszych oponach do produkcji stosuje się lekkie włókna syntetyczne, odchudza się także poszczególne elementy składowe opony – węższe są opasania, klocki bieżnika, czoło opony.

Masa opony zależy także od jej wymiarów. Opony do małych samochodów miejskich, o średnicy 13 cali, waży przeciętnie 6,5 do 7 kilogramów. Najpopularniejsze rozmiary, 175/65 R14, 185/60 R14 i 185/65 R14, ważą trochę ponad 7,2 kilograma. Waga opon 15-calowych waha się w granicach 8-9 kilogramów, w zależności od konkretnych rozmiarów. Najcięższe są opony 20-calowe, których waga może sięgać nawet 14 kilogramów.

Różnice w wadze między oponami podobnych rozmiarów wynikają z odmiennych technik produkcyjnych. Jeśli opona gwarantuje bardzo wysokie osiągi, najczęściej udaje się to osiągnąć kosztem wyższej masy, bo trzeba doliczyć masę wszystkich dodatkowych elementów konstrukcyjnych i wzmacniających.

Typowa opona radialna składa się z kapy butylowej, drutówki, napełniacza, boku z pasem stopowym, kordu tekstylnego, opasań stalowych i bieżnika. Te podstawowe elementy konstrukcyjne ważą najwięcej i to właśnie one decydują o końcowej masie opony. Najcięższy jest bieżnik, którego waga stanowi 35 procent masy opony – przeciętnie waga bieżnika wynosi 2 do 2,8 kilogramów. Udział wagowy bieżnika może być jeszcze większy, bo aż 40-procentowy, w oponach niskoprofilowych, o szerokim czole i obwodzie. Bieżnik jest także jedynym elementem opony, którego waga zmienia się w trakcie eksploatacji. W czasie jazdy powierzchnia bieżnika ściera się o kilka milimetrów, dlatego używana opona będzie zawsze ważyła mniej niż opona fabrycznie nowa.

Podziel się:
  • Print
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Wykop

W Norwegii, Szwecji, Finlandii, Niemczech, Estonii, Łotwie, Czechach, Austrii, Słowacji, Słowenii, Rumunii i Chorwacji koniecznie trzeba mieć w swoim samochodzie opony zimowe w określonej porze roku.

Obowiązek posiadania zimówek regulują przepisy – na oponach zimowych jeździ się według sztywno określonych dat albo obowiązek pojawia się w momencie nastania zimowych warunków pogodowych… Czytaj dalej

Testy ADAC przeprowadzane są od wielu lat i kierowcy często sugerują się ich wynikami przy swoich wyborach. Najistotniejsze są oczywiście najnowsze teksty, ale wielu ciekawych rzeczy można się dowiedzieć również na podstawie testów z ubiegłych lat, na przykład tego, czy dany producent zdołał utrzymać się w czołówce przez kilka kolejnych sezonów.

Jeśli chodzi o… Czytaj dalej

Na jednym komplecie opon jeździ się kilka sezonów, zatem po wymianie opon letnich na zimowe komplet ogumienia trzeba jakoś przechować przez te kilka miesięcy. Taką usługę oferuje wiele serwisów wulkanizacyjnych, co kosztuje kilkadziesiąt złotych za jedną sztukę.

Oddając opony na przechowanie mamy pewność, że ogumienie będzie trzymane w dobrych warunkach… Czytaj dalej

Kilka dekad temu opony zimowe faktycznie powodowały wyższe zużycie paliwa, dzisiaj jednak nawet tanie zimówki w żaden sposób nie zwiększają kosztów eksploatacyjnych, chyba że są nieprawidłowo użytkowane.

Stare opony miały zupełnie inny bieżnik, a do ich produkcji używano szybko ścierających się mieszanek. Współczesne opony mają dużą liczbę lamelek, a mieszanki są znacznie wyższej jakości… Czytaj dalej

Zimą większość dróg posypywana jest solą, co niekorzystnie wpływa na strukturę felg i stalowych obręczy w oponach. Pojawia się więc dylemat – czy lepiej na zimę zakładać felgi stalowe czy aluminiowe?

Felgi odpowiadają nie tylko za wygląd… Czytaj dalej | 2 Comments

Podobnie jak w samochodach osobowych, tak i w ciężarówkach wiele osiągów pojazdu uzależnione jest od jakości zamontowanego ogumienia. Opony do ciężarówek zmieniają się równie dynamicznie i każdego roku na rynek trafiają nowe opony, które jeszcze bardziej poprawiają wydajność pojazdu. Czy jednak faktycznie każda nowa opona jest gwarantem niższego spalania paliwa?… Czytaj dalej

Z definicji koło zapasowe ma służyć kierowcy na wypadek awarii i trzeba się liczyć z tym, że do wypadku może dojść o każdej porze roku. To zaś oznacza, że wymieniając opony letnie na zimowe trzeba także pomyśleć o wymianie koła zapasowego.

Opony zimowe są najczęściej trochę węższe od tych używanych latem. Szersza powierzchnia opony oznacza większą przyczepność, jednak zimą ważne jest także coś innego – radzenie sobie ze śniegiem i błotem, a jazda w takich warunkach przebiega sprawniej dzięki oponom o węższym czole. Jednak według niektórych specjalistów również zimą… Czytaj dalej | 1 Comment

Dla wielu kierowców zima jest prawdziwym wyzwaniem. Trzeba wymienić opony na zimowe, wysłać samochód na przegląd techniczny, zaopatrzyć się w paliwo zimowe, a przede wszystkim – nauczyć się jeździć po zaśnieżonych i oblodzonych drogach, co nie jest prostym zadaniem.

Uprawianie enduro wymaga od kierowców nie tylko niemałych umiejętności technicznych, ale również dobrej jakości sprzętu, w tym ogumienia. Opony przeznaczone do enduro muszą się doskonale sprawdzać i na asfalcie, i na drogach terenowych. Opony do motocykli muszą być uzależnione od marki pojazdu, mocy silnika, a przede wszystkim od stylu i… Czytaj dalej

Ten wpis został opublikowany w kategorii opony letnie, opony nowe, promocje opon. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>