Ile ważą opony?

Waga opony jest jednym z jej najważniejszych parametrów, ponieważ od tego, ile waży opona, zależą także najbardziej istotne osiągi samochodu. Opona powinna ważyć jak najmniej, bo wraz ze spadkiem masy spadają także opory toczenia, czyli samochód będzie zużywał mniej paliwa w trakcie jazdy. Oprócz tego, lżejsza opona gwarantuje lepsze przyspieszenie, skuteczniejsze hamowanie, podwyższony komfort jazdy, bardziej precyzyjne kierowanie pojazdem i wolniejsze zużywanie się elementów zawieszenia auta.

Każda nowa generacja opon jest lżejsza od swoich poprzedników, co jest wynikiem stosowania nowoczesnych materiałów i ulepszonych koncepcji projektowych. W dzisiejszych oponach do produkcji stosuje się lekkie włókna syntetyczne, odchudza się także poszczególne elementy składowe opony – węższe są opasania, klocki bieżnika, czoło opony.

Masa opony zależy także od jej wymiarów. Opony do małych samochodów miejskich, o średnicy 13 cali, waży przeciętnie 6,5 do 7 kilogramów. Najpopularniejsze rozmiary, 175/65 R14, 185/60 R14 i 185/65 R14, ważą trochę ponad 7,2 kilograma. Waga opon 15-calowych waha się w granicach 8-9 kilogramów, w zależności od konkretnych rozmiarów. Najcięższe są opony 20-calowe, których waga może sięgać nawet 14 kilogramów.

Różnice w wadze między oponami podobnych rozmiarów wynikają z odmiennych technik produkcyjnych. Jeśli opona gwarantuje bardzo wysokie osiągi, najczęściej udaje się to osiągnąć kosztem wyższej masy, bo trzeba doliczyć masę wszystkich dodatkowych elementów konstrukcyjnych i wzmacniających.

Typowa opona radialna składa się z kapy butylowej, drutówki, napełniacza, boku z pasem stopowym, kordu tekstylnego, opasań stalowych i bieżnika. Te podstawowe elementy konstrukcyjne ważą najwięcej i to właśnie one decydują o końcowej masie opony. Najcięższy jest bieżnik, którego waga stanowi 35 procent masy opony – przeciętnie waga bieżnika wynosi 2 do 2,8 kilogramów. Udział wagowy bieżnika może być jeszcze większy, bo aż 40-procentowy, w oponach niskoprofilowych, o szerokim czole i obwodzie. Bieżnik jest także jedynym elementem opony, którego waga zmienia się w trakcie eksploatacji. W czasie jazdy powierzchnia bieżnika ściera się o kilka milimetrów, dlatego używana opona będzie zawsze ważyła mniej niż opona fabrycznie nowa.

Podziel się:
  • Print
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Wykop

Jesień to ciągłe zmiany pogody i bardzo często drogi pokryte są kałużami, a asfalt robi się śliski. Zagrożeniem dla kierowców są również mgły i drobne mżawki, które zostawiają wilgotny osad na drodze, często w ogóle niewidoczny.

Takie warunki nie sprzyjają jeździe samochodem. Łatwo wpaść w poślizg i stracić przyczepność, a wtedy nie zawsze udaje… Czytaj dalej

Kiedy siły oddziałujące na koła samochodu mają wartość wyższą od przyczepności opon, dochodzi do poślizgu. Ale o tym, czy samochód wpadnie w poślizg, decyduje nie tyle jakość nawierzchni, pogoda czy opony, ale zachowanie kierowcy.

Mówiąc inaczej, dobry kierowca będzie potrafił uniknąć poślizgu nawet przy bardzo niekorzystnych warunkach, a jeśli już w niego… Czytaj dalej

O wyborze opon do naszego samochodu bardzo często decyduje przede wszystkim cena. Ale kierowcy dbają również o bezpieczeństwo, zwracają uwagę na parametry ogumienia, szukają opinii specjalistów albo po prostu sugerują się rekomendacjami znajomych.

Niewiele osób ma świadomość, że razem z oponami może dostać atrakcyjny pakiet dodatkowych usług. Producenci ogumienia… Czytaj dalej

Jakość opon ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pojazdu, ponieważ to one są jedynym elementem auta, który ma kontakt z nawierzchnią. Rzecz jasna, stan drogi również wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy, bo na mokrej i nierównej drodze gruntowej przyczepność nigdy nie będzie taka sama, jak na suchym asfalcie.

Producenci opon nieustannie… Czytaj dalej

Przed dłuższą drogą samochód musi przejść dokładny przegląd, niekoniecznie w warsztacie, chociaż starsze auta o dużym przebiegu warto oddać w ręce fachowca. Nawet gdy auto nie sprawia kłopotów podczas codziennej jazdy, w trakcie długiej trasy nagle mogą wyjść na jaw ukryte usterki, które skutecznie utrudnią dalszą podróż.

Konieczna będzie wymiana oleju silnikowego albo uzupełnienie… Czytaj dalej

Ogumienie to jedyny element samochodu, który styka się bezpośrednio z podłożem. W trakcie jazdy powierzchnia opony stykająca się z ziemią ma wielkość standardowej kartki papieru.

Od jakości opony zależeć będą osiągi całego pojazdu, nie można więc montować w swoim samochodzie przypadkowych opon kiepskiej jakości. Polska należy do grupy krajów, gdzie opony należy jeszcze dostosowywać… Czytaj dalej

W Norwegii, Szwecji, Finlandii, Niemczech, Estonii, Łotwie, Czechach, Austrii, Słowacji, Słowenii, Rumunii i Chorwacji koniecznie trzeba mieć w swoim samochodzie opony zimowe w określonej porze roku.

Obowiązek posiadania zimówek regulują przepisy – na oponach zimowych jeździ się według sztywno określonych dat albo obowiązek pojawia się w momencie nastania zimowych warunków pogodowych… Czytaj dalej

Testy ADAC przeprowadzane są od wielu lat i kierowcy często sugerują się ich wynikami przy swoich wyborach. Najistotniejsze są oczywiście najnowsze teksty, ale wielu ciekawych rzeczy można się dowiedzieć również na podstawie testów z ubiegłych lat, na przykład tego, czy dany producent zdołał utrzymać się w czołówce przez kilka kolejnych sezonów.

Jeśli chodzi o… Czytaj dalej

Na jednym komplecie opon jeździ się kilka sezonów, zatem po wymianie opon letnich na zimowe komplet ogumienia trzeba jakoś przechować przez te kilka miesięcy. Taką usługę oferuje wiele serwisów wulkanizacyjnych, co kosztuje kilkadziesiąt złotych za jedną sztukę.

Oddając opony na przechowanie mamy pewność, że ogumienie będzie trzymane w dobrych warunkach… Czytaj dalej

Kilka dekad temu opony zimowe faktycznie powodowały wyższe zużycie paliwa, dzisiaj jednak nawet tanie zimówki w żaden sposób nie zwiększają kosztów eksploatacyjnych, chyba że są nieprawidłowo użytkowane.

Stare opony miały zupełnie inny bieżnik, a do ich produkcji używano szybko ścierających się mieszanek. Współczesne opony mają dużą liczbę lamelek, a mieszanki są znacznie wyższej jakości… Czytaj dalej

Ten wpis został opublikowany w kategorii opony letnie, opony nowe, promocje opon. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>